Vrouwen versus korting

Op het moment dat ik deze column schrijf, is Black Friday Week net van start gegaan. Week, ja. Een dag is niet meer genoeg.

Er zijn tientallen redenen te bedenken om deze hype volledig te boycotten. Schijnkorting (je denkt toch niet dat je écht vijftig procent korting krijgt op die MacBook?), het promoten van de consumptiemaatschappij, et cetera. Maar toch… Als ik dan zie dat die broek nu dertig euro is in plaats van vijftig, zet ik al mijn principes opzij en ga ik ervoor. Die wordt van mij.

Hoe kan het toch dat het andere geslacht hier een stuk minder gevoelig voor lijkt te zijn? In mijn directe omgeving valt dit rare verschijnsel me al langere tijd op. Waar vrouwen alle rationaliteit in hun denken lijken te verliezen bij het verschijnen van de eerste ‘MIS HET NIET!’-mailtjes, blijven mannen daar verrassend nuchter onder.

Na een bijzonder kleinschalig onderzoek te hebben gedaan (bestaande uit het ondervragen van drie participanten en wat Google-zoekresultaten), kwam ik tot een conclusie. Deze luidde als volgt: mannen shoppen wanneer ze iets nodig hebben. Dat er korting op het desbetreffende product zit, à la. Vrouwen daarentegen shoppen omdat ze korting zien. Laat dat nou toevallig een bijzonder veelvoorkomende situatie zijn rondom dagen als Black Friday.

Hoewel ik mij enigszins geneerde voor deze uitkomst, wist ik eigenlijk al wel dat dit de realiteit was. Misschien moeten we ook maar eens proberen om minder van dit soort onzinaankopen te doen. Je bankrekening zou je dankbaar zijn, de pakketbezorger zou eindelijk tijd hebben voor zijn koffiepauze en er hoeven geen vogels meer te verhuizen omdat hun boom wordt gekapt voor de doos van jouw vierde tussenjas.

Na deze week, Cyber Monday en kerst ga ik het écht proberen. Beloofd.