“Mensen, wat een drama! Wat voor onmogelijk werd gehouden, is gebeurd… Volkswagen heeft ons bedrogen… De NO2-uitstoot is namelijk niet zo laag als men beloofde… Dat houd je toch niet voor mogelijk? Autobedrijven zijn juist zó betrouwbaar. Tegenwoordig draait alles bij hen om de natuur. Je kunt geen auto voorbij zien tuffen, zonder dat er een ‘eco’ of ‘green’-logootje op staat. Zou de auto dan ook niet zo zuinig zijn als in de folder stond? Ik voel me bedrogen. Ik ga meteen mijn geld terug te vragen… Schoften!”
Geschreven door Koen Hoekstra
Ik ken niemand in mijn omgeving, die een soortgelijke reactie had als hierboven. Volgens mij keek niemand op van het bericht dat Volkswagen dieselauto’s meer NO2 uitstoten dan beloofd. “Eigenlijk is het best knap dat die autosoftware precies weet wanneer een auto wordt getest en de uitstoot vervolgens tijdelijk wordt verlaagd,’ zei een kennis van me. Hij had eerder bewondering dan afkeer voor het staaltje technisch vernuft.
Het meest opvallende vind ik nog altijd, dat zelfs het ministerie niet verbaasd was. In de Volkskrant valt te lezen dat het ministerie al jaren op de hoogte is van het feit dat er ‘gesjoemeld’ wordt door autoproducenten. Men wist alleen niet welke merken zich hier schuldig aan maakten. Dan stel je toch een onderzoek in?! Ik vind dit te bizar voor woorden.
Dat wij zo laconiek doen over deze kwestie, vindt ook de Wageningse hoogleraar A. Wals een slechte zaak. Hij vindt dat wij het ons allemaal zouden moeten aantrekken. Dit is echter niet wat de meerderheid van de burger doet. Uit onderzoek blijkt dat men over het algemeen veiligheid belangrijker vindt dan het milieu. Dat is begrijpelijk, want indien het hier aan schort kan dit levensbedreigende situaties veroorzaken. Luchtverontreiniging is een probleem waar de meeste mensen niet direct last van hebben, waardoor het niet urgent lijkt. Maar is milieu niet onderdeel van onze veiligheid? Zouden wij ons niet enorm druk moeten maken om onze leefomgeving? Zouden wij niet massaal Volkswagen moeten boycotten?
Het ligt voor de hand om te stellen dat Volkswagen vast niet de enige is die dit doet, dus dat een boycot geen nut heeft. Nu is Volkswagen de ‘Sjaak’, over een tijdje is het misschien een ander merk. Toch mag dat niet de reden zijn om hier lichtvoetig over te doen. Waarschijnlijk hebben veel van ons nog helemaal geen auto (we blijven immers arme studenten), en al helemaal geen mooie nieuwe Volkswagen diesel. Dat neemt echter niet weg dat dit ook ons probleem is. Wij (of onze kinderen) zijn later degenen die met de milieuproblemen zitten en het mogen oplossen. En nog iets; als ik iets koop, dan moet het ook voldoen mijn verwachtingen. Waarom accepteren wij massaal dat een auto niet zo zuinig is als vermeld staat in de folder? Waarom doen wij zo laconiek over dit dieselschandaal?
Eigenlijk had ik graag gewild, dat juist de gewone burger woest zou zijn. Dat wij niet alles over zouden laten aan de politiek. Dat mensen met zo’n auto massaal hun dealer zouden opzoeken om hun geld terug te eisen. Als het volk massaal zou reageren, zou Volkswagen een veel groter probleem hebben. Niet alleen een boete aan hun broek, maar faillissement, omdat niemand hun wagens nog koopt.