Nondeju zeg! – De carnavalspetitie van Bavaria

Door veel media wordt de meest recente guerrilla marketing actie van Bavaria met een glimlach ontvangen: Bavaria is een petitie gestart om 40.000 handtekeningen te verzamelen. Inzet: carnavalsmaandag en dinsdag moeten voortaan verplicht vrije dagen zijn zodat dit feest der verbroedering uitbundig gevierd kan worden. Als boegbeeld van deze campagne is oud voetballer Bjorn van der Doelen aangetrokken. Als dat lukt, en de handtekeningen aangeboden worden aan de Tweede Kamer, kan onze volksvertegenwoordiging besluiten om dit thema op de agenda te zetten en te bediscussiëren.

Nu heeft Bavaria een rijke traditie wanneer het gaat om bijzondere marketing. Denk aan de Bavaria Dress en hoe dat misging in een Zuid-Afrikaans voetbalstadion. Deze campagne past dus geheel in de lijn van hun strategie op dat vlak. Nu is het nog maar de vraag of de betreffende Kamercommissie zal besluiten het onderwerp van de petitie daadwerkelijk op de agenda te zetten, dus zal ik misschien wel een (kruiken)zeikerd zijn: toch maak ik me een klein beetje zorgen. Om twee redenen wel te verstaan.

What’s next?
Op de eerste plek vind ik het een verontrustend idee dat een bedrijf een democratisch middel gebruikt als werktuig in een marketingcampagne. Nu weet ik ook wel dat het binnenhof jaarlijks veel lobbyisten verwelkomt die (onder meer namens bedrijven) invloed proberen uit te oefenen op de politiek. Toch voelt dit voor mij wat anders. Een democratisch middel als een geintje inzetten, vind ik eigenlijk helemaal niet zo grappig en zeker niet wanneer het bedrijf in kwestie totaal niet intrinsiek gemotiveerd is wat in de samenleving teweeg te brengen met deze petitie. Democratie als winst-verhogend middel en niet als maatschappelijk doel lijkt me per definitie verwerpelijk. Nu zal het hier ongetwijfeld los gaan lopen, maar het zet wel een gevaarlijk precedent. Ik bedoel: what’s next? De WE fashion die een petitie start om Matthijs van Nieuwkerk eindelijk eens een keer in een fatsoenlijke (en aansluitende) broek te krijgen? De FEBO die een petitie start om de ballen van de Koning tot cultureel erfgoed te bestempelen?

Op de tweede plek maak ik me zorgen om de ontvangst van deze petitie in met name Noord-Brabant en Limburg. Men vindt het doorgaans wel grappig, tekent en deelt de petitie massaal en ziet het als een onderdeel van de ‘leut’ die we hebben met elkaar tijdens de carnaval. Het lijkt wel alsof niemand zich zorgen maakt, of ook maar enigszins een wat vreemde bijsmaak overhoudt aan de campagne. Natuurlijk mag carnaval grappig, lollig en een tikkeltje stout zijn, maar laat publieke besluitvorming daar alsjeblieft buiten.

Ach, ik zal wel een chagrijn zijn. Toch maken ze mij de pis niet lauw, en deel ik mijn zorgen vanuit het altijd gezellige Striepersgat. Alaaf.