Facebook herkent gezichten, goh

Facebook. Het veelbesproken social media platform waar de aandelen onlangs van omhoog schoten. Succesformule? Lek data, haal het nieuws, kom opdagen bij je openbare hoorzitting in het Huis van Afgevaardigden en rock dat gegeven podium. Na de vijf uur lange zitting tussen twee generaties liep Mark Zuckerberg miljarden dollars rijker de deur uit. Het smaakte naar meer. Luttele dagen erna is het wéér raak: Facebook herkent gezichten, foei!

Na een tirade van verwijten aan het adres van Facebook omtrent het lekken van data van 87 miljoen gebruikers aan Cambridge Analytica werd geopperd om Facebook te verwijderen en Hyves terug te halen. Die roep wordt vast en zeker luider nu Facebook in strijd met Europese en Amerikaanse richtlijnen heeft gehandeld. Een collectieve rechtszaak van gebruikers is hiervan het gevolg.

Facebook utiliseert software dat zonder toestemming gezichten herkent. Deze software wordt gebruikt bij het ‘taggen’ van vrienden in foto’s. Suggesties voor vriendschapsverzoeken en dergelijke sociale of commerciële aanbiedingen worden zodoende ook aan de getagde Facebook vriend voorgeschoteld. Lekker onschuldig zou je zeggen. Je tagde iemand in een foto die je helemaal zelf postte. Die vriend of vriendin kan de tag dan op zijn of haar beurt accepteren of weigeren. Dat hij of zij dan suggesties krijgt, wordt als collateral damage geportretteerd.

Om even terug te komen op de Facebook-dumpactie: een ludieke actie na luidruchtige controversie leidt haast nooit tot een duurzaam initiatief. We moeten het anno 2018 accepteren: we leven in een data gedreven wereld met een data gedreven economie. Data is informatie, informatie is bereik en bereik is geld waard. Van de enquêtes voor een scriptie tot het beïnvloeden en manipuleren van presidentsverkiezingen, data is overal. Wat we hopen te bereiken is een gebalanceerde privacy-technologie ratio. Iets meer data inruilen voor een betere service of een gebruiksvriendelijker social media platform. Ergens vind ik het een tikkeltje hypocriet. Geen professional of werkzoekende die er erg in heeft dat zijn gezicht op Linkedin langs een recruiter komt.

Wil je de baten, dan accepteer je de kosten. Deze les en regel blijft staan, technologie of geen technologie. Op geen manier keur ik het overtreden van de richtlijnen goed, maar moeten we ons niet gaan afvragen of we niet onterecht op voorhand gefrustreerd raken van privacy issues aangaande dingen die we zelf op het internet deponeren? Of mag het alleen als het ons baat? De conclusie die geen vraagtekens benodigd: een zitting bij de rechter brengt voor de portemonnee van Mark Zuckerberg meer dan genoeg baten met zich mee.

Reacties

reacties