Examencommissies terughoudend met goedkeuren MOOCs

Ondanks steun van docenten blijken examencommissies terughoudend met het toekennen van mooc-studiepunten. En dat terwijl de roep op meer digitale colleges blijft groeien, meldt DUB.

De zogenaamde en veelal gratis Massive Online Open Courses (MOOC) maken het mogelijk om met tientallen, honderden tot duizenden studenten tegelijkertijd wereldwijd online college te volgen. De cursussen bestaan voornamelijk uit videocolleges, maar ook uit boeken lezen, opdrachten maken, discussiëren en het krijgen en verlenen van feedback. Opdrachten worden veelal nagekeken door medecursisten.

Dat is leerzaam, maar maakt het voor examencommissies tegelijkertijd moeilijk om de precieze inhoud en opgedane kennis te beoordelen. Zij bekijken de inhoud en omvang van het programma, maar ook of er vanuit de universiteit toezicht is op het afleggen van het tentamen. Op dat laatste punt gaat het vaak fout.

Uiteindelijk komt het er meestal op neer dat áls er al studiepunten worden toegekend, deze worden bijgeschreven in het keuzeruimte van het vakkenpakket van de student. Jammer, vindt Joost Koedam, docent aan de Universiteit Utrecht. ‘Het volgen van de moocs biedt studenten de gelegenheid om bij andere universiteiten, soms ook op vakgebieden die hier niet worden aangeboden, een zinvolle cursus te volgen.’

Het kan volgens hem ook de oplossing zijn voor wachtlijsten voor cursusinschrijvingen en overbelaste docenten. Collega Renée Fillius sluit zich hierbij aan. ‘Studenten uiten vaker de wens een master deels online en deels op de campus te volgen. Je kan je voorstellen dat een student uit Groningen het prettig vindt om voor zijn Utrechtse master niet voortdurend aanwezig te hoeven zijn en een cursus online kan volgen.’

Vooralsnog is het dus afwachten of het volgen van MOOC’s echt harde studiepunten kan gaan opleveren. Zelf eens een (juridische) MOOC volgen? Kijk dan naar het aanbod van FutureLearnCoursera en edX.