DUO bereidt zich voor op topdrukte

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) verwacht wederom een drukke zomer. Doel is wachttijden te beperken tot tien minuten, nadat de extreme wachttijden van afgelopen jaar leidden tot bemoeienis van de Nationale Ombudsman en politieke partijen.

Meer geld voor een betere bereikbaarheid (6,5 miljoen euro), 75 extra werknemers én een vernieuwd systeem zouden de klus moeten klaren.

Naast deze maatregelen introduceert DUO ook een chatfunctie, wat de wachttijden aan de telefoon moet verminderen. Ook worden studenten opgeroepen om hun zaken op tijd te regelen. Daarnaast kunnen studenten door het nieuwe systeem van DUO, dat in 2018 werd geïntroduceerd, meer zaken zelf regelen. Hierdoor is het aantal telefoontjes in de eerste helft van 2019 met zo’n twintig procent afgenomen.

DUO krijgt in de zomermaanden met name vragen over studiefinanciering, het stopzetten van de ov-chipkaart en problemen met inschrijvingen aan onderwijsinstellingen.