Sophia Verhagen (50) werkte eerste bij de douane en studeerde toen strafrecht. Sinds 2000 werkt ze bij de centrale balie.
Door Mathilda Ariëns
Hoe kwam u bij de rechtbank terecht?
‘Ik solliciteerde eerst bij het kantongerecht van deze rechtbank. Daar ben ik het niet geworden, maar bleef ik in de sollicitatiebak liggen. Toen ben ik gebeld of ik interesse had in een functie bij bestuursrecht. Die kans heb ik gepakt en daarna ben ik bij de centrale balie binnengerold.’
Wat houden uw dagelijkse werkzaamheden in?
‘Ik verricht zowel juridische als administratieve werkzaamheden. Dit loopt uiteen van het telefonisch beantwoorden van vragen tot front office contact met klanten, dus aan de centrale balie. Advies geven doe ik niet, ik vertel enkel wat de mogelijkheden zijn. De centrale balie vormt het aanspreekpunt van de rechtbank, de vragen variëren daar van het starten van een procedure tot vragen over een rechtbankbezoek.’
Wat vindt u leukst aan uw werk?
‘Dat is het klantencontact. Verhalen en emoties zijn elke dag anders, dus je weet niet wat je moet verwachten. Je moet daarom van elk rechtsgebied het een en ander weten.’
Wat vindt u minder leuk aan uw werk?
‘De agressiviteit en het ongeduld van mensen tegenwoordig. Sinds de laatste vijf jaar merk je daar een tendens in, een ‘nee’ wordt steeds minder geaccepteerd. Ik denk dat de financiële situatie van mensen daar een grote invloed op heeft. Geldkranen gaan dicht en mensen kunnen minder een beroep doen op hulp. Mensen komen dieper in een put en voelen zich alsof de wereld tegen hen is. De rechtbank is een stug apparaat, waardoor ze zich soms niet gehoord voelen. Het is dus vaak ook een schreeuw om hulp. Gelukkig werken we aan de balie met een hecht team.’
Welke eigenschappen of vaardigheden heb je nodig om dit beroep te kunnen beoefenen?
‘Goed kunnen luisteren en je kunnen inleven in de personen aan de balie. Je moet kunnen inschatten waar iemand voor komt en je daarop instellen. Vaak lukt dat wel, we krijgen hier ook trainingen voor. Deze gaan bijvoorbeeld over het omgaan met lastige klanten en agressieve bezoekers. Ook zelfreflectie is een belangrijk onderwerp, om zo te leren wat je ombewust doet.’
Wat vindt u van de Rechtbank Amsterdam?
‘Ik geef mijn werk hier een acht, ik doe het met plezier. Wat nog weleens onderschat wordt, is hoeveel verschillende werkzaamheden we uitvoeren. Mensen beseffen vaak niet hoeveel vragen we op een dag krijgen. Er is hier in ieder geval altijd wat te doen, die hectiek spreekt me aan. Het enige nadeel is dat we echt uit ons jasje gegroeid zijn, daarom is het fijn dat er een nieuwe rechtbank wordt gebouwd. Daarbij hoop ik op een betere wegwijzering voor bezoekers. Het is onlogisch dat je twee gebouwen door moet om bij de centrale balie te komen. Dat kan dus nog efficiënter.’
Lees ook: Rechtbank Amsterdam: de grootste juridische bibliotheek van Nederland