SEO-proof in 2021: 3 handige tips

Als er één vakgebied is dat altijd in beweging is dan is het wel SEO. SEO, ook wel Search Engine Optimization genoemd, is inmiddels een belangrijk onderdeel geworden voor iedereen die een website of online bedrijf heeft. Wil je goed vindbaar zijn in de zoekmachines dan is het zaak om de SEO van je website aan te pakken. Wat SEO precies is en hoe je daarmee aan de slag kunt gaan, lees je in dit artikel. Om 100% betrouwbare content over dit onderwerp aan te kunnen bieden, had ik wat tips gevonden via ALL the way UP. Lees je mee?

Wat is SEO ook alweer precies?

Eerst een opfrisser voordat je je gaat verdiepen in de SEO-trends voor 2021. Zoals hierboven beschreven wordt SEO gebruikt om een website hoog te laten scoren in Google. Veel mensen denken dat dit het enige doel is van SEO, maar dat is niet helemaal waar. Waar je enkele jaren geleden nog willekeurige teksten zonder diepgang maar met de juiste SEO-toepassingen kon schrijven om te scoren, is Google de laatste jaren veel slimmer geworden.

Mensen zoeken niet voor niets op een bepaald onderwerp; dus je moet kwaliteit aanbieden. Wanneer je je lezers kunt boeien met goede content volgens de laatste SEO-trends dan pas ga je na een tijdje verschil zien in het aantal bezoekers per maand. SEO is dus meer dan alleen een paar keywords op de juiste plekken toevoegen – meerwaarde aanbieden met als doelen traffic genereren én de lezer van de nodige informatie voorzien is de kern van moderne SEO. Pas dan zul je zien dat de website van je bedrijf kan scoren.

Gebruikerservaring staat voorop

Een van de meest interessante ontwikkelingen voor 2021 is het zogeheten Core Web Vitals. Dat betekent dat je goed moet kijken naar de gebruikerservaring van gebruikers op je website. Een website die niet volledig functioneert, scoort namelijk minder hoog in Google. Wat dat betreft heeft dit dus zeker te maken met de SEO-waarde van je platform. Waar je op moet letten bij Core Web Vitals?

Simpel: zorg er onder andere voor dat het goed zit met de LCP, oftewel de laadsnelheid van je website. Een goede LCP-snelheid is het liefst 2,5 seconden of sneller. Kijk ook naar de interactiviteit van een website; de perfecte tijd dat een website interactief wordt is minder dan 100 ms. Let daarnaast op de Cumulative Layout Shift; hierbij meet je de hoeveelheid onverwachte verschuivingen binnen de lay-out van een pagina. Dat kan bijvoorbeeld door advertenties of tekstblokken die later laden. Via de Google Search Console check je gratis of er CLS-problemen zijn.

Kijk ook in 2021 naar kwaliteit van content

Zoals we hierboven beschreven, zit SEO vandaag de dag iets anders in elkaar dan enkele jaren geleden. Een pagina of website die tegenwoordig hoog in Google wil komen, heeft niet genoeg aan een paar keywords en linkjes. De tekst moet daadwerkelijk van hoge kwaliteit en betrouwbaar zijn en is nu, in een wereld waarin fake news regelmatig verspreid wordt, misschien wel belangrijker dan ooit. Daarom wordt er gekeken naar de EAT-score van een website; een score voor expertise, authoritativeness en trustworthiness.

Hoe goed kun je een tekst of site vertrouwen en is de auteur van de tekst een expert in wat hij of zij zegt? Natuurlijk helpt een goed zoekwoordenonderzoek nog steeds om hoger in Google te scoren. Hierbij moet je dus echter ook letten op hoe de tekst precies in elkaar zit. Gebruik bijvoorbeeld betrouwbare bronnen ter ondersteuning in je tekst, wees eerlijk over wie je bent en wat je doet en ga samenwerkingen aan met andere platforms die doorlinken naar jouw website ter controle van authenticiteit.

Lange content is een hit in 2021

Tot slot is het interessant om te kijken naar de lengte van de content op je websites. Lange artikelen of blogposts met écht goede en relevante informatie scoren namelijk hoger in de zoekmachines dan korte artikelen. Uit een onderzoek van SEMrush blijkt bijvoorbeeld dat artikelen met 900 tot 1200 woorden drie keer zo weinig traffic genereren dan artikelen van 3000 woorden of meer. Hierbij gaat het niet om het schrijven van langere zinnen of het uitmelken van een bepaald onderwerp met onnodig veel woorden. Nee, het gaat juist om het toevoegen van nog meer interessante content.

Een artikel over een reisbestemming werd met de nodige reis- en landinformatie eerder bijvoorbeeld in 500 woorden als voltooid verklaard. Zorg je tegenwoordig echter voor een langer stuk waarin ook informatie te vinden is over het lokale eten en drinken, uitstapjes naar andere steden, vlieginformatie en mogelijkheden voor excursies dan zul je zien dat die tekst veel beter scoort. Maak je tekst nooit onnodig lang en kies alleen voor informatie die echt wat toevoegt aan je tekst.