Professionele competenties voor succes in de advocatuur

Je hebt je studie rechten afgerond en bent klaar voor het professionele leven. Het is verleidelijk te denken dat de tijd van leren nu voorbij is, en de tijd van doen gaat beginnen.

Natuurlijk zal nu de praktijk van de advocatuur een grotere rol gaan spelen, maar naast juridische vaardigheden, moet een advocaat ook beschikken over een arsenaal aan professionele competenties die niet direct met het inhoudelijk werk te maken hebben. Het zijn vaardigheden die je met tijd ontwikkelt, als je er de nodige aandacht aan besteed, via trainingen, boeken, best practices en rolmodellen.

Vakbekwaamheid als advocaat

Het is verleidelijk, en ook begrijpelijk, als advocaat het investeren in niet-declarabele uren te vermijden, aangezien de ROI van deze tijd niet altijd meteen tastbaar is. Maar over de lange termijn van een carrière als advocaat zijn deze skills wel degelijk onmisbaar.

Dit vindt ook de NOVA, die advocaten verplicht om jaarlijks minstens 20 opleidingspunten te behalen, voor het onderhouden van de vakbekwaamheid. De helft van deze punten dient betrekking te hebben op inhoudelijk juridische kennis, de rest kan gericht worden op algemene professionele ontwikkeling. Je bent hier vrij om te kiezen welke activiteiten of opleidingen het beste bijdragen aan jouw vakbekwaamheid. De vraag is dan welke vaardigheden je als advocaat nog meer zou kunnen ontwikkelen.

Welke competenties heeft een advocaat nodig?

Waar hebben we het dus over als we praten over de nodige vaardigheden van een gemiddelde advocaat? Rondkijkend in de grotere advocatenkantoren, maar ook bij de middelgrote spelers, komen een aantal skills al snel naar boven drijven.

Acquisitie en netwerken

Met de toenemende concurrentie in de advocatenwereld wordt het kunnen leggen van contacten steeds belangrijker. Sales staat nou vaak niet bovenaan het lijstje van favoriete bezigheden voor de gemiddelde advocaat, maar is wel iets wat voor een gemiddeld advocatenkantoor steeds belangrijker wordt. Hoe ga je hiermee om, hoe presenteer je jezelf en je diensten optimaal?

Acquisitie komt voor sommige vrijwel vanzelf, voor andere is het eng en zeer ongemakkelijk. Toch is het iets wat je kunt leren, net als de meeste andere skills in dit rijtje. Verschillende trainingscentra, zoals bijvoorbeeld de Merlijn Groep, bieden cursussen en trainingen voor onder andere impactvol presenteren, helder schrijven en resultaatgericht onderhandelen, allemaal cruciaal voor effectieve acquisitie in de advocatenwereld.

Creatief denken & improviseren

Hoewel sales vaardigheden nog redelijk tastbaar zijn, begint het met iets als creatief denken al wat vager te worden. Echter daarmee niet minder belangrijk. Aangezien in de rechtbank het klassieke pleidooi steeds minder ruimte krijgt, wordt het snel en creatief kunnen inspelen op het dynamische en interactieve gedeelte van de rechtszaak steeds bepalender voor de uitkomst. Maar ook om een zaak met een frisse blik te bekijken, uit een schijnbare doodlopende weg te komen, of de belangen van de klant op innovatieve wijze compleet voorop te stellen.

Hiervoor wil je je improvisatie vaardigheden en algehele creativiteit zoveel mogelijk ontwikkelen. Maar hoe doe je dat, meer ‘buiten de box denken’? Dit is uiteraard ook weer een mooie om de tweede helft van de PO-punten op in te zetten, en uit te kijken naar ontwikkelingsmogelijkheden die helpen bij het aanleggen van nieuwe verbindingen in de hersenen. Hoe ongrijpbaar het soms ook lijkt, creativiteit is simpelweg een kwestie van oefenen.

Leidinggeven

Wanneer je ervan droomt op een dag partner te worden, of zelfs je eigen advocatenkantoor te runnen, dan zul je naarmate je carrière vordert ook steeds meer de behoefte merken voor het effectief kunnen managen en begeleiden van anderen. Zeker als bijvoorbeeld patroon heb je als leermeester van beginnende (stagiair) advocaten een verantwoordelijkheid om letterlijk het juiste voorbeeld te geven. Maar ook als manager van een team zijn leiderschapskwaliteiten onmisbaar.

Kunnen managen is onderdeel van een grotere groep zogenaamde ‘soft skills’, waarbij in plaats van de rationeel analytische linkerhersenhelft vooral de meer intuïtieve rechterhersenhelft wordt aangesproken. Hoewel je hier zeker kunt argumenteren dat vele van deze vaardigheden iets zijn waar je mee geboren wordt, zijn er toch ook een hoop via training en ontwikkeling aan te leren. Kijk uit naar trainingen gericht op leiderschapskwaliteiten en coaching.

Diversiteit en inclusiviteit

Sinds de Equal in Legal verklaring door vele advocatenkantoren is ondertekend, is de noodzaak voor gevoeligheid op deze gebieden, en daarmee ook vaardigheid om er competent mee om te gaan, ontzettend duidelijk geworden.

Je hierop richten is in feite het aanspreken wat bij velen, niet alleen advocaten, een blinde vlek is. Je weet niet wat je niet ziet of weet, totdat je er bewust mee bezig gaat. Met een wereld die echter steeds diverser wordt, zijn vaardigheden en gevoeligheid voor deze topics onmisbaar. Zeker omdat we als advocaten altijd vechten voor gerechtigheid, kan het niet meer zo zijn dat er binnen de advocatuur nog steeds schrijnende ongelijkheden bestaan.