Niet alleen onethische praktijken in de opzegbranche

Uit een uitzending van tv-programma Kassa bleek dat zich nogal wat rotte appels in de opzegbranche bevinden, met bedrijven die op slinkse wijze een paar tientjes rekenen voor het opzeggen van een abonnement. De uitzending gooide echter wel heel gemakkelijk de verschillende bedrijven op één grote hoop, en gaf niet het woord aan opzegservices die wel goede bedoelingen hebben en geen oplichterspraktijken hanteren. Dat heeft geleid tot concrete reputatieschade voor deze bedrijven met goede bedoelingen, die hun verdienmodel bedreigd zien worden door onterecht wantrouwende consumenten.

Het probleem van opzeggen

Een abonnement voor je telefoon, de sportschool of een bepaalde service is vaak eenvoudig af te sluiten. Het opzeggen van een abonnement, daarentegen, is vaak een vervelend proces, met bedrijven die er alles aan doen om het proces van opzeggen te vertragen en nodeloos in de papieren laten lopen. Tel daarbij op dat in het digitale tijdperk de bereidheid van consumenten om zich door administratieve rompslomp te worstelen is afgenomen, en je hebt een verklaring gevonden voor de opkomst van de opzegbranche: bedrijven die aan consumenten beloven om tegen een kleine vergoeding het opzeggen uit hun handen te nemen.

Door de toenemende financiële problemen van veel Nederlandse huishoudens, is de vraag naar deze opzegservices in 2022 bovendien flink toegenomen. Mensen willen zich ontworstelen aan de financiële druk van abonnementen die soms niet noodzakelijk zijn of teveel kosten met zich meebrengen. En waar vraag vanuit de markt toeneemt, staan helaas altijd onethische praktijken te wachten op een kans.

Onterecht bezoedelen van een hele branche

De Kassa-zending toont onomstotelijk aan dat er verschillende bedrijven in de opzegbranche zijn die zich van oplichterspraktijken bedienen. Ze verdienen geld over de ruggen van consumenten die juist op zoek zijn naar lastenverlichting. Het is logisch dat deze verwerpelijke praktijk door het consumentenprogramma voor het voetlicht wordt gebracht, zodat consumenten in het vervolg bij het gebruik van een dergelijke opzegservice bedacht zijn op de kleine lettertjes. Maar doordat de uitzending enkel aandacht had voor de rotte appels in de branche werden alle opzegbedrijven onterecht op één hoop gegooid.

Een opzegservice als Opzeggen.nl (onderdeel van de internationale opzegdienst GreenOnline), is bijvoorbeeld al meer dan tien jaar actief op de Nederlandse markt om consumenten te helpen bij het opzeggen van hun abonnement. Dit tot grote tevredenheid van deze consumenten, getuige ook de consistent hoge beoordelingen op recensieplatform als Kiyoh en Trustpilot.

Het bedrijf biedt, naast zijn opzegservice, onder meer gratis informatie aan consumenten over de mogelijkheden die ze hebben om hun abonnement op te zeggen. En de aangeboden opzegservice opereert met een transparante prijsstelling (€3,95 voor het standaard verzenden van de opzegbrief of €9,95 indien de klant het aangetekend wil versturen via PostNL). In tegenstelling tot de onethische concurrenten, hoeven consumenten hier dus niet te vrezen voor forse toelagen die verstopt zitten in kleine lettertjes.

De impact van consumentenprogramma’s

Het onderscheid tussen Opzeggen.nl en de malafide bedrijven die in de Kassa-uitzending werden uitgelicht, is echter niet altijd even duidelijk voor consumenten. Zo ontving Opzeggen.nl in een kort tijdsbestek na de uitzending maar liefst 20 negatieve reviews op Trustpilot, die bedoeld waren voor het bijna gelijknamige Opzeggenbij.nl dat door Kassa besproken werd.

De casus onderstreept de impact die consumentenprogramma’s kunnen hebben op een hele sector, ook op bedrijven die niks van doen hebben met de besproken misstanden. Een tv-programma als Kassa trekt per uitzending gemiddeld honderdduizenden kijkers, die door een onvolledig geschetst beeld onterechte conclusies kunnen trekken over de hele sector. Opzeggen.nl zal als gevolg van de uitzending over de opzegbranche waarschijnlijk nog langere tijd extra moeite moeten doen om consumenten te overtuigen van zijn goede intenties, terwijl individuele consumenten juist in deze financieel onrustige tijden extra hulp kunnen gebruiken tegen de macht van grote bedrijven.