Consumenten worden door de Nederlandse wet beschermd. Dit betekent dat bedrijven aan enkele plichten moeten voldoen. Als je een aankoop doet, mag je bijvoorbeeld verwachten dat het een goed product is. Daarnaast beschik je over herroepingsrecht tot circa 14 dagen na de aankoop en mag je bedenktijd gebruiken. Toch is het voor veel consumenten niet altijd duidelijk hoe deze rechten en plichten er in de praktijk uitzien. Dit geeft niet als er verder niets aan de hand is, maar wordt wel een ding wanneer er sprake is van een conflict. Want wie staat er op dat moment in zijn recht? In dit artikel vertellen we meer over het consumentenrecht en in welke gevallen het verstandig is om juridisch advies in te winnen.
Recht op een goed product
Je mag een zekere verwachting hebben van de aankoop van een product. Zo moet het een degelijk product zijn. In andere woorden: je krijgt exact de kwaliteit die je verwacht had en waar je ook voor betaald hebt. Als het bedrijf een ondeugdelijk product levert, dan sta jij volledig in je recht om een compensatie te eisen. Dit kan betekenen dat het product gerepareerd wordt, dat je een geheel nieuw product kosteloos krijgt toegestuurd of dat je je geld krijgt teruggestort.
Weigert de verkoper om jou tegemoet te komen? Dan mag je de koop volledig teniet doen. Dit doe je door het product te retourneren. Het bedrijf is dan verplicht om je geld terug te sturen. Let op: dit moet wel gebeuren binnen 14 dagen na de aankoop.
Misleidende informatie bij de aankoop van een product
De reclameteksten vliegen je om de oren. Een beetje aandikken kan dan ook geen kwaad. Het is echter niet toegestaan voor een bedrijf om misleidende informatie over een product te geven. Dit wordt ook wel ‘dwaling’ genoemd en dit is niet toegestaan. Er is sprake van dwaling wanneer de verkoper opzettelijk informatie over het product heeft achtergehouden. Bijvoorbeeld, je koopt een auto en de verkoper weet dat hij er niet meer mee mag rijden en besluit die informatie achter te houden. Hij weet dan ook dat je waarschijnlijk niet tot aankoop was overgegaan als je vooraf de correcte informatie had ontvangen.
Als er sprake is van dwaling, dan sta je volledig in het recht om de koop teniet te doen. Het is slim om dit eerst kenbaar te maken aan de verkopende partij. Stuur schriftelijk een bericht met uitleg en eventueel bewijs om aan te tonen dat er sprake is van dwaling en bespreek wat er nu mogelijk is. Indien de verkoper niet akkoord wil gaan, zou je verder juridisch advies kunnen inwinnen.
Wanneer een jurist inschakelen?
Bedrijven komen er nog al te vaak mee weg als ze ondeugdelijke producten verkopen of een conflict niet op de juiste manier oplossen. Dit omdat veel consumenten niet precies weten wat hun rechten zijn of niet de energie willen steken in een gerechtelijk proces. Het kan echter geen kwaad om in geval van een vergevorderd conflict contact op te nemen met een jurist. Het eerste gesprek is meestal vrijblijvend en gratis. Hij of zij kan meer perspectief bieden over de situatie en uitleggen of het zinvol is om vervolgstappen te nemen.