Haal gemakkelijk je theorie in coronatijd

Het leven staat voor velen al maandenlang op zijn kop door de coronacrisis, maar toch zijn er genoeg mogelijkheden om ook van deze periode het beste te maken. Ligt er al maanden een taalcursus te verstoffen, stel je klusjes in huis of het uitzoeken van administratie al maanden uit? Spreek dan NU met jezelf af dat je dit nog vóór het eind van dit jaar afrondt. Ook een goed idee: haal je autotheorie!

Gemiddeld kost het zo’n 2,4 keer om je autotheorie te halen, dus een extra goede voorbereiding kan je behoorlijk wat stress (en geld!) schelen. Je kunt daarvoor papieren boeken aanschaffen, maar er zijn online ook veel testen te vinden. Google daarvoor eens op ‘gratis auto theorie leren’. Een gebruiksvriendelijke website met veel gratis oefenvragen is bijvoorbeeld theorieleren.nl.

Houd je kennis up-to-date

Af en toe je theorie bijspijkeren is ook aan te raden voor degenen die al wel een tijdje hun rijbewijs op zak hebben, want een foutje zit een klein hoekje. Een weg inrijden waar dat verboden is, kost je zomaar 95 euro. Je autogordel vergeten kost je een krappe maand boodschappen: 140 euro. En verleidelijk, maar doe het niet, want je mobiel in de hand houden terwijl je achter het stuur zit kost je 240 euro. De controles daarop worden bovendien steeds strenger: eerder deze maand werd bekend dat het Openbaar Ministerie camera’s gaat inzetten om telefoongebruik achter het stuur te beboeten. Deze camera’s fotograferen iedereen die langsrijdt. Foto’s van appende bestuurders worden vervolgens doorgestuurd naar het CJIB.

Voor de rechter

Uit jurisprudentie volgen ook genoeg zaken waarbij de verkeersregels duidelijk weg waren gezakt. Drie casussen.

In de eerste zaak trok een verdachte aan de handrem van een personenauto terwijl deze zo’n zeventig kilometer per uur reed. In deze auto zaten nog drie andere personen. Eén van hen overleed, een ander liep zwaar hersenletsel op. De verdachte gedroeg zich door zijn handelen volgens de rechtbank als bestuurder van de auto. Hij werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van achttien maanden en een rijontzegging van drie maanden.

De tweede zaak toont het belang van het meewerken aan een ademonderzoek. De verdachte wilde niet meewerken, wat tijdens de rechtszaak de vraag opriep of er sprake was van een schending van het ne bis in idem-beginsel als verdachte zowel strafrechtelijk werd vervolgd als een bestuursrechtelijke maatregel opgelegd zou krijgen. Volgens de Hoge Raad was er geen sprake van een schending, omdat de maatregel geen punitief karakter had.

Ook uit de derde zaak volgt een duidelijke regel: negeer geen waarschuwingslampjes in je auto! Het leverde een verdachte in juli 2019 een taakstraf van veertig uur en een voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid van zes maanden op. Hij reed nog 21 kilometer door terwijl de melding ‘TPMS Bandenspanning: storing! Zie instructieboekje’ op het dashboard verscheen, waarmee hij een gevaarlijke situatie veroorzaakte.

Nog een extraatje: een bekende zaak uit het strafrecht – en verplichte stof voor iedere rechtenstudent – is het arrest dynamische verkeerscontrole. Deze zaak betreft de vraag of de politie haar bevoegdheid tot verkeerscontrole heeft misbruikt om strafbare feiten op te sporen. Ja, aldus het hof. Nee, volgens de Hoge Raad.