Cookies, AVG en privacy: waar moet ik met mijn website op letten?

Het aantal ondernemers in Nederland blijft de laatste jaren maar stijgen. Het grootste deel van die ondernemers beschikt over een eigen website om zo potentiƫle klanten te bereiken en opdrachten te krijgen.

Wanneer je een eigen website maakt of laat maken, moet je weten dat de privacywet AVG sinds 25 mei 2018 actief is. Dat betekent dat je op een aantal punten moet letten, zoals cookies, AVG en privacy. In dit artikel vertellen we je meer over deze begrippen en het AVG-proof maken van je website.

Maak je website AVG-proof door online marketing bureau

Ben je net begonnen met ondernemen dan is de kans groot dat je wel iets anders aan je hoofd hebt dan het AVG-proof maken van je website. Gelukkig kun je daarvoor gewoon een online marketing bureau inschakelen zodat je direct goed van start kunt gaan. Zo’n bureau weet wat er nodig is om een goed vindbare en betrouwbare website in elkaar te zetten. Het is echter wel prettig om een beetje te weten hoe AVG precies werkt wanneer je een eigen website hebt. Verzaak je daar namelijk in dan en doe je niets aan AVG dan kun je een hoge boeteverwachten.

Zo moet je precies weten welke persoonsgegevens je bijhoudt (bijvoorbeeld van bezoekers op de website en klanten die een contactformulier invullen of die je nieuwsbrief ontvangen) en moet je er alles aan doen om eventuele datalekken te voorkomen. Een SSL-certificaat is bijvoorbeeld nodig om persoonsgegevens optimaal te beveiligen. Met zo’n certificaat zorg je voor een versleutelde verbinding waardoor gegevens altijd volledig beveiligd worden verstuurd.

Privacy statement op je website volgens regels van AVG

Een website die volgens de regels van de privacywet is gemaakt, beschikt daarnaast over een duidelijk en compleet privacy statement dat bezoekers van de website kunnen raadplegen. In dat statement moeten een aantal zaken vermeld staan, waaronder informatie over de bewaartermijn van de gegevens en de verwerkingsdoeleinden van de persoonlijke data.

Ook moet de verklaring in begrijpelijke taal worden uitgeschreven zodat iedere bezoeker precies weet wat er bedoeld wordt met alle onderdelen van het statement. Daarbij moeten bezoekers duidelijk weten wat hun rechten zijn en dat ze de mogelijkheid hebben om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wanneer dat nodig is.

Toestemming vragen om cookies te mogen plaatsen

Tot slot moet je weten dat je altijd toestemming moet vragen om cookies te mogen plaatsen. Cookies zijn hele kleine bestandjes die op het apparaat van de bezoeker worden geplaatst vanuit jouw website. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen functionele cookies waar geen toestemming voor nodig is en zogeheten tracking cookies. Wanneer je gebruik maakt van tracking cookies, bijvoorbeeld voor Google Remarketing, is het verplicht om om toestemming te vragen.

Tracking cookies houden namelijk het surfgedrag van de bezoeker bij om zo gerichte advertenties aan te kunnen bieden. Accepteert de bezoeker de cookies niet dan mag de eigenaar van de website de site niet blokkeren voor die bezoeker. Soms verwerken websites bij het plaatsen van cookies ook persoonsgegevens. Hierbij hoort (uiteraard) de AVG. Een online marketing bureau of een jurist kan je meer vertellen over en helpen met het AVG-proof maken van je website.