5 tips om grip te krijgen op de toenemende hoeveelheid juridische informatie

Juridische professionals worden geconfronteerd met een enorme toename van informatie. Uit de Future Ready Lawyer Survey 2021 blijkt dat een groot deel van de advocaten (72%) aangeeft dat de toegenomen hoeveelheid en complexiteit van informatie invloed gaat hebben op hun kantoor. Onlangs bracht de Rechtspraak naar buiten dat zij over pakweg tien jaar in principe alle uitspraken wil publiceren. Dit betekent dat jij als juridische professional om moeten leren gaan met een toenemende hoeveelheid informatie. Hoe kun je dat het beste doen? En hoe blijf je op de hoogte van de belangrijkste veranderingen in jouw vakgebied? We geven je vijf tips om grip te krijgen en te houden op de groeiende hoeveelheid uitspraken.

1. Meld je aan voor nieuwsbrieven

Op de hoogte blijven van de actualiteiten in jouw vakgebied kost veel tijd. Nieuwsbrieven bieden uitkomst! Door je te abonneren op nieuwsbrieven kun je snel en op een overzichtelijke manier op de hoogte blijven van actueel nieuws en ontwikkelingen lezen die relevant zijn voor jouw vakgebied.  Een nieuwsbrief als InView Legal licht dagelijks één actuele zaak uit en geeft inzicht in nieuw verschenen jurisprudentie. Deze informatie wordt gebracht met een knipoog, waardoor jij op een toegankelijke manier op de hoogte blijft van recente jurisprudentie.

2, Social media en podcasts: volg ‘thought leaders’

Op social media delen experts hun kennis en expertise over actuele ontwikkelingen in hun vakgebied. Door deze ‘thought leaders’ te volgen op social media, blijf je gemakkelijk op de hoogte van ontwikkelingen en nieuwe uitspraken. Zo blijf je bijvoorbeeld via Vak Lunch op de hoogte van (fiscaal)strafrechtelijke ontwikkelingen en Rens Koenraad deelt zijn expertise op het gebied van het bestuursrecht.

Ook via podcasts kan je op de hoogte blijven van de actualiteiten. De Leidse Noot is een podcast van de Afdeling Burgerlijk Recht van de Universiteit Leiden. In de wekelijkse podcast wordt er een eerste noot geplaatst bij de jurisprudentie van de Hoge Raad op het gebied van het burgerlijk (proces)recht. En Licht op Legal is een tweewekelijkse juridische podcast met updates, do’s en don’ts en praktijkverhalen over actuele juridische thema’s.

3. Repeterende werkprocessen automatiseren

Het automatiseren van zich repeterende werkprocessen, zoals het opstellen van geheimhoudingsovereenkomsten, levert tijdwinst op. Daarom is het verstandig om te onderzoeken welke processen veel tijd kosten en of deze op een andere manier kunnen worden ingericht. Cindy de la Fuente, Legal Excellence Manager bij AkzoNobel, zei hier eerder over: “Een groot deel van het werk, ook het werk van een jurist of advocaat, is repeterend. Het scheelt veel tijd als je de taak gedaan hebt na één muisklik in plaats van zes klikken.” Dit betekent volgens haar niet dat je al het werk moet digitaliseren: “Automatiseren zonder de onderliggende werkprocessen te bekijken, dat heeft weinig zin. Misschien moet je bepaalde dingen helemaal niet doen. Dan zou het automatiseren van die activiteiten tijd- en geldverspilling zijn.”

4. Digitalisering van het juridische werkproces: gebruik een online tool

Digitaal werken kan tijdwinst opleveren. Legal tech tools worden onder andere ingezet om het werk efficiënter te kunnen doen, om de kwaliteit van de diensten te verbeteren en om de kosten te verlagen. Door het gebruik van tools ben je minder tijd kwijt aan bepaalde delen van het werk en je kan sneller tot de essentie komen bij het beantwoorden van een vraagstuk. Wel is het verstandig om te onderzoeken of je het probleem waar je tegenaan loopt kan oplossen met de tool en of de tool in het werkproces past. In de online tool InView Legal wordt de relevante content, zoals jurisprudentie, getoond op het moment dat jij die informatie nodig hebt. Hierdoor hoef je veel minder pagina’s aan jurisprudentie door te lezen.

5. Stel attenderingen in

Iedere nieuwe uitspraak binnen jouw vakgebied doorlezen is onhaalbaar als de Rechtspraak bijna alle uitspraken gaat publiceren. Daarom is het aan te raden om te werken met online (thema)dossiers en attenderingen. Een meerwaarde van het werken met online dossiers is dat je gemakkelijk met collega’s kan samenwerken aan dossiers en dat je de kennis die je opdoet gemakkelijk deelt. Attenderingen maken het makkelijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en jurisprudentie binnen het eigen vakgebied. In het contentintegratieplatform Legal Intelligence (LI) kunnen gebruikers bijvoorbeeld attenderingen instellen. Daardoor blijven zij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen de relevante onderwerpen en thema’s. Wanneer je een attendering hebt ingesteld, ontvang je automatisch een notificatie als er nieuwe publicaties, zoals jurisprudentie, aan een specifieke zoekvraag zijn toegevoegd.

CTA. Tijd besparen en sneller de juiste informatie vinden om een zaak, dossier of advies mee te onderbouwen? Probeer Legal Intelligence nu twee weken gratis.