Recensie: Met een klap van de hamer

Wat weten kinderen eigenlijk over de rechtspraak? Waarvoor staan de hamer, de toga en die rare witte bef? Journaliste Veerle Corstens en illustrator Marjet Wullink creëerden een juridische detective voor kinderen vanaf negen jaar.

Het verhaal draait om de twaalfjarige Juun, die twee politiewagens en een ambulance voor de deur van juwelierszaak Goudgenoeg ziet staan. Samen met haar vriendin Mila, die een voorliefde heeft voor koekjes, en hun compagnon – de hond Broccoli – raakt Juun door haar nieuwsgierigheid betrokken bij een rechtszaak. Langzaamaan komt ze van alles te weten over getuigen, alibi’s en hoger beroep. Ze denkt zelfs de oplossing te hebben als ze met haar eenmansclubje ‘De Jonge Onderzoekers’ de zaak tot op de bodem uitzoekt, maar heeft ze het recht aan haar zijde? Wat heeft haar neef met de zaak te maken? En wie is eigenlijk de geheimzinnige Boomjongen? Om met de woorden van de in het boek aangehaalde Griekse dichter Ovidius te spreken: niets is wat het lijkt.

Met-een-klap-van-de-hamer-2

Rechtspraak voor Dummies
Bij de oplettende lezer gaat er bij de naam ‘Corstens’ ongetwijfeld een lichtje branden. Terecht, Veerle is de dochter van Geert Corstens, tot november 2014 president van de Hoge Raad. Hij kwam dan ook met het idee voor het verhaal en was verantwoordelijk voor het voorwoord. Volgens Corstens was er behoefte aan een dergelijk boek, nu er op scholen bijna geen of te weinig aandacht aan dergelijke materie wordt besteed. In het filmpje hieronder, dat ook te vinden is op hun website, zien we hoe veel kinderen van de rechtspraak weten.

‘Drie jurken achter de tafel’
Nog voordat je het boek openslaat, is het eerste grote pluspunt al binnen: de kaft is prachtig vormgegeven door Wullink. Dat blijkt later ook voor de binnenkant te gelden. Op de voorkant worden de personages geïntroduceerd en de inhoudsopgave is handig opgedeeld in hoofdstukken als ‘overval’, ‘alibi’ en ‘drie jurken achter de tafel’. Ook biedt het boek achterin een extra woordenlijst met uitleg over juridische termen. Dat er rekening wordt gehouden met de taal die de kinderen ‘tegenwoordig’ spreken, blijkt uit het gebruik van onder andere ‘buddies’ en ‘wassup’. Slimme woordspelingen maken de gegeven informatie gemakkelijk te onthouden. Zo wordt het Gerechtshof ‘de back-up rechter’ genoemd.

Met-een-klap-van-de-hamer-3

Het vonnis
Voor een eerste kinderboek over de rechtspraak is het een dappere en geslaagde poging. Het boek leest vlot weg, het verhaal zit goed in elkaar en leent zich zowel prima als voorleesboek alsmede om zelf te lezen. Corstens en Wullink blijken een goed duo: de tekst en illustraties versterken elkaar. Wel is het juridische gehalte zelfs gezien de doelgroep écht heel basic en had op sommige punten net wat dieper in mogen worden gegaan. Ondanks de aanvullende woordenlijst blijven sommige termen, zoals ‘strafmaat’ en ‘tenlastelegging’, namelijk wat onderbelicht.

Als we de Facebookpagina mogen geloven, zijn er al plannen voor een tweede boek, gericht op het internet. To be continued!

Met-een-klap-van-de-hamer

Nog even de harde feiten