Recensie: Mens in Toga

Een nieuw boek met opvallende gebeurtenissen uit het togaberoep en grappige anekdotes: is daar nog ruimte voor in de tijd waar soortgelijke verhalen ook al veelvuldig via Twitter en Facebook worden gedeeld? Een klein tipje van de sluier: jazeker!

Vlot, geestig en laagdrempelig: dat zijn de drie woorden die Mens in toga goed omschrijven. Vanaf bladzijde 1 waan je je als lezer bij auteur en rechter Jan Hopmans met een kop thee op de bank. En dat leest prettig. Hopmans werd twee decennia geleden benoemd als rechter bij de rechtbank Middelburg. Die periode leverde een eindeloze stroom aan verhalen op, inclusief de korte anekdotes ‘Fraaie Flitsen’, die als een rode draad door het boek lopen.

fraaie flits

Toegegeven, het duurt een paar hoofdstukken voordat het grinniken overgaat in een bulderlach bij de lezer, maar bij de laatste bladzijde is er duidelijk even dat gevoel van spijt dat het boek al uit is. Een favoriet fragment is zonder twijfel de ‘Kievit’. Een man is afgeschaft voor de WAO; volgens de keuringsarts kan hij gewoon aan het werk. Bij aanvang van de zaak komt hij strompelend met een kruk kreunend de rechtszaal binnen, daarbij ondersteund door zijn dochters en snikkende vrouw. Hopmans wijst het beroep toe, er moet een second opinion komen. Na de zaak wil hij een nieuwe griffier het prachtige uitzicht over de grachten laten zien. En daar loopt de man, zo kwiek als een hoentje en nog net niet huppelend, de rechtbank uit. “Maak maar een afwijzing van het beroep,” zei ik tegen de griffier. “Het verhaal verzin ik er later wel bij.”

Het zijn dit soort kleine zaken die Mens in toga sieren. Geen spraakmakende zaken of diepzinnige pleidooien over de dilemma’s binnen de rechtspraak, maar een leuk boekje dat zowel voor rechtenstudenten, professionals als de leek prima leesvoer is, bij voorkeur in het ov of tijdens een werkpauze in het zonnetje. Uit het boek blijkt ook Hopmans’ liefde voor honden, hoe het Nieuwe Werken uitpakt in de rechtbank en dat rechters soms creatief moeten zijn om verdachten te kunnen bereiken. De korte titels van de hoofdstukken (“Pilsje”, “Pindakaas”, “Big Mama”) maken nieuwsgierig en de vormgeving is eenvoudig, maar effectief. Toch blijft het de persoonlijke noot plus het duidelijke down to earth en haast knuffelbare karakter van Hopmans dat Mens in toga het meest aantrekkelijk maakt. En daarmee wordt de titel van het boek eer aangedaan. Nu is het wachten op een vervolg!

mens-in-toga-jan-hopmans

De harde feiten
Titel: Mens in toga